Så gjorde jag sidan

Skrivet i April 2012

Jaha, nu är det dags att ta tag i det som jag har gått och grunnat på i ett par år. Jag har äntligen bestämt mig för formen för hur jag ska flippa mitt klassrum. Jag känner att min lust att förändra min lärarroll inte längre kan stoppas och tiden till detta måste jag skapa.
Framöver kommer jag att spela in korta föreläsningar kring de fenomen som ingår i kemi- och biologikurserna på gymnasiet. Min förhoppning är att ge mer av min lärartid till eleverna och hjälpa dem aktivt med det som just dom behöver hjälp med. Mer kvalitativ tid med varje elev, större elevansvar och mer rättvis undervisning.

Begreppet ”flipped classroom” får ni själva fördjupa er kring men generellt kan vi konstatera att vi byter plats på min röst och mina berättelser med jobbet som eleverna gör med uppgifter, föreläser hemma och jobbar med elever på skolan.Varför jag väljer att göra detta tänkte jag helt lämna ute men jag måste kort nämna att jag är övertygad om att detta är framtidens melodi och gjord på rätt sätt så hoppas jag lära fler elever mer. Givetvis inspirerad av många som redan prövat och prövar vidare med gott resultat.

Varför skriver jag om detta då? Jo det finns tre anledningar. Först måste jag nog erkänna att en del av mig, tro det eller ej, faktiskt gillar att andra är intresserad av det jag gör och detta driver mig. Sen hoppas jag delge er av mina misstag och mina ljusare idéer samt ta bort en del hinder på vägen för de som också vill förändra sin lärarroll. Den tredje är helt enkelt att dokumentera förändringen så jag själv kan se tillbaka på detta.

Hur tänker jag göra? Jag har testat en del verktyg och har kommit fram till att gratis och enkelt är bäst. Så nu går jag bort från smarta tavlor, skrivplattor och andra tekniska delar och väljer att spela in mina anteckningar som jag gör på papper med hjälp av min mobiltelefon och pratar in mina didaktiska limerickar i mitt headset. Sen läggs dessa 10 minuters korta filmer upp på youtube och görs offentliga. Planen är att efter en tid koppla ihop dessa föreläsningar till en helhet på min webbsida som jag gör via de verktyg som finns i Google eller WordPress så att ordningen följer kursboken någorlunda.

Hur jag gör, hur det går och vad som gillas och ogillas av mina elever får ni följa här

Till min blogg

Kommentera